Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Po trzech kwartałach przeładunki kontenerowe 20 proc. w górę

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
08-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Po trzech kwartałach przeładunki kontenerowe 20 proc. w górę
fot. Artur Andrzej, CC0, https://commons.wikimedia.org
Zanosi się na kolejne wzrosty przeładunków w polskich portach. – Po trzech kwartałach tego roku, porównując rok do roku, tylko w kontenerach mamy już 20-procentowy wzrost – poinformował w Sejmie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Jak mówił przedstawiciel resortu, w ubiegłym roku zyski krajowych portów wyniosły 55 mln zł, co było rekordową wartością w dotychczasowej historii i jednocześnie o 25 proc. wyższą przy porównaniu rok do roku. Rekordowe w 2024 roku były też przeładunki kontenerów. Dane za ten rok również napawają optymizmem – po pierwszych dziewięciu miesiącach roku odnotowano już 20-proc. wzrost przeładunków kontenerowych.

– Nasze porty odgrywają coraz istotniejszą rolę na logistycznej mapie już nie tylko Europy – powiedział, zwracając uwagę, że do Polski zawijają także kontenerowce z Azji. Dodał, że Port Gdańsk stał się największym terminalem kontenerowym na Bałtyku, rozwijając się najszybciej w Europie.

Arkadiusz Marchewka, odpowiadając na pytanie poselskie, informował o inwestycjach, które mają wzmocnić znaczenie portów morskich dla bezpieczeństwa. Jak mówił, priorytetem jest budowa głębokowodnego portu w Świnoujściu, który docelowo ma zyskać możliwość przyjmowania największych kontenerowców na świecie. W ubiegłym roku wydana została dla tej inwestycji decyzja lokalizacyjna, podpisana została również umowa na przygotowanie dokumentacji dla nowego toru wodnego. Na początku tego roku uzyskana została decyzja środowiskowa, która – po skargach – została utrzymana w mocy przez sąd.

Podpisano także umowy na dokumentację projektowo-kosztorysową dla budowy drogi technicznej oraz basenu portowego, a także wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego i projektów budowlanych związanych z dostępem lądowym do terminala. Zlecono także wykonanie skanu magnetycznego dna morskiego w obszarze stanowiącym wschodnią obudowę, a także opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego oraz projektów budowlanych wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji lokalizacyjnych dla budowy terminala.

– Planujemy spojrzeć na tę inwestycję dużo ambitniej, niż patrzyli nasi poprzednicy – powiedział Arkadiusz Marchewka. Jak wyjaśnił, falochron, który będzie osłaniał terminal, ma być „falochronem zintegrowanym”. – To znaczy, że Polska powiększy się o 186 hektarów i na przyszłość będzie to dodatkowa możliwość rozwojowa dla portu w Świnoujściu – wyjaśnił. Podkreślił, że będzie on wykorzystywany zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych.

Ważną inwestycją ma być także budowa portu zewnętrznego w Gdyni planowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Obecny termin składania ofert wyznaczono na 30 października.
W zakresie bezpieczeństwa energetycznego jako jedną z kluczowych inwestycji wiceminister wymienił budowę portu instalacyjnego w Gdańsku. – Polska powiększy się o 21 hektarów. Właśnie z tego portu będą realizowane inwestycje dla Polskiej Grupy Energetycznej, czyli stamtąd będą wypływały statki, które będą stawiać wiatraki na morzu – tłumaczył.

Wiceminister zapowiedział też inwestycje o wartości 700 mln zł w mniejszych portach – w Ustce, Łebie i Darłowie. – Tam przygotowujemy specjalną infrastrukturę dostępową, aby zastąpić tę już blisko stuletnią – w zakresie falochronów czy też poprawić tory podejściowe – mówił w Sejmie Arkadiusz Marchewka. Przypomniał również, że budowany będzie blisko kilometrowy pirs w pobliżu planowanej elektrowni jądrowej. Umożliwi on dostarczanie drogą morską największych elementów do budowy morskich farm wiatrowych bezpośrednio na plac budowy.

W kontekście bezpieczeństwa żywnościowego istotny ma być budowany terminal agro w Porcie Gdańsk. – Będzie to terminal w stu procentach należący do Skarbu Państwa – mówi Arkadiusz Marchewka.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rekordowe inwestycje w gospodarkę morską

Intermodal i logistyka

Rekordowe inwestycje w gospodarkę morską

inf. pras. 02 października 2025

Trzy priorytety dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej

Intermodal i logistyka

Sekretarz ESPO: Polskie porty radzą sobie dobrze

Intermodal i logistyka

Polska zainwestuje 100 mld zł w gospodarkę morską

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Rekordowe inwestycje w gospodarkę morską

Intermodal i logistyka

Rekordowe inwestycje w gospodarkę morską

inf. pras. 02 października 2025

Trzy priorytety dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej

Intermodal i logistyka

Sekretarz ESPO: Polskie porty radzą sobie dobrze

Intermodal i logistyka

Polska zainwestuje 100 mld zł w gospodarkę morską

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij